IlpoNurmenniemi1

Kännykät pois kouluista

 

    OAJ:n edustajat esittelevät opettajien kantana sitä, mitä mahdollisuuksia kännykkä antaa opetukseen. Ne seikat näyttävät todella naurettavilta, jos ymmärtää kännykkään liittyvän laaitteen tuijottelun vaikutusta lapsen sosiaaliseen kehitykseen. Kylla kännykkä kuuluu nykyaikaan, mutta koulussa sen haitat ovat etuja raskaammat.

Runsas SOMEn käyttö yksipuolistaa kaikkien maailmankuvaa, myös aikuisten. Keskustelu kasvokkainen  livenä on jo nyt käynyt vaikeaksi monille aikuisillekin. Ylipäätään tämä kännykkäkulttuuri ei ole yksiselitteisesti myönteinen asia ja sen rajoittamiseksi me aikuisetkin tarvitsemme tervettä harkintaa. Onko hyvä olla jatkuvasti/aina kännykän kimpussa?  Voidaan myös kyseenalaistaa jatkuva tavoitettavissa olo, sehän vie  meiltä jokaiselta oman ajankäytön hallinnan.

Koulujen järjestyssäännöissä pitäisi olla täydellinen porttikielto kännyköille. Niiden tuomista kouluun ei voida perustella millään opetukseen  kuuluvalla mahdollisuudella. Päinvastoin! Kuka pystyy luokanopettajana opettamaan, jos kännykät on esillä? Siitä seuraa ilman muuta koulukiusaamista ja häirintää. Kun kouluissamme vallitsee jo nyt melkoiset järjetyshäiriöt, ne rauhoittuisivat , jos kännyköitä ei kukaan saisi tuoda koulualueelle.

Lasten kasvun kannalta kännykällä ei ole ollenklaan niin hyvää merkitystä kuin väitetään. Lasten kännyköiden ja muiden tietotekniilliosten laitteiden käyttöä pitäisi oppia rajoittamaan  myös kodeissa. Spmen rajattomat mahdollisuudet tuovat  lastemme ulottuville paljon sellaista, jolta heitä olisi aihetta suojella.

Koulujen mahdollisuudet kännyköiden kieltämiseen järjetyssäännöissä ovat jo nyt olemassa. Onko niin, että opettajat pelkäävät puuttua tähän asiaan, siksi, että aina on vanhempia purputtamassa tästäkin asiasta. Vanhempien olisi kitekin nyt syytä painostaa kännyköiden kieltämiseen koulussa! Koulun työrauha on tärkeää kasvatukselölisesti, koska silloin opetus onnistuu ja oppilaat voivat keskityä koulutyöhönsä.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Käyttäjän jussikangasluoma kuva
Jussi Kangasluoma

"Spmen rajattomat mahdollisuudet tuovat lastemme ulottuville paljon sellaista, jolta heitä olisi aihetta suojella."

Mutta eihän suojelu ole sitä, että kouluissa ei käsitellä somea. Kouluissa pitää oppia nimenomaan vastuullista somen käyttöä. Ei some ilmiönä lakkaa olemasta vaikka se kouluissa kiellettäisiin.

"Runsas SOMEn käyttö yksipuolistaa kaikkien maailmankuvaa, myös aikuisten."

Ei runsas someilu yksipuolista maailmankuvaa vaan yksipuolinen someilu. Some on erinomainen työkalu esim. kansainvälisten projektien koordinoitiin ja viestintään. Toisaalta jos joku pitää somea omien ennakkoluulojensa kaikukammiona niin se on yksipuolista someilua. Lapsille ja nuorille pitää opettaa somen hyötykäyttöä.

"Koulujen järjestyssäännöissä pitäisi olla täydellinen porttikielto kännyköille. Niiden tuomista kouluun ei voida perustella millään opetukseen kuuluvalla mahdollisuudella."

Monellakin asialla voi perustella kännyköitä koulussa. Tiedonhaku ja viestintä ovat selkeimmät.

Toimituksen poiminnat